راهکارهای افزایش کارایی نیروی انسانی پروژه

resource planning management control efficiency اهکار افزایش کارایی نیروی انسانی منابع

راهکارهای افزایش کارایی نیروی انسانی پروژه می تواند به شما در دستیابی به موفقیت پروژه و سازمان کمک کند. خوب این راهکارها چه هستند؟

در ادامه این راهکارها تشریح می شوند:

 

۱- آموزش مهارت لازم

یکی از راهکارهای افزایش کارایی نیروی انسانی پروژه ، آموزش مهارت لازم است. برای اجرای کارهای خود به مهارت هایی نیاز دارند. در صورت عدم وجود این مهارت ها ، اعضای تیم پروژه یا امکان اجرای کارها را ندارند یا کارها را با افت کیفیت اجرا خواهند کرد. برای مثال برای برنامه ریزی مجدد ( Replanning ) در پروژه ها ، تسلط به فرآیند برنامه ریزی مجدد و نرم افزارهایی از جمله MSP یا Primavera P6 الزامی است. حال اگر فردی ، مهارت های مذکور را نداشت ، توان اجرای صحیح و باکیفیت کارها ا ندارد. لذا برنامه ریزی غلط ، مبنای اجرای پروژه خواهد شد. همین قدر کافی است برای شکست پروژه و این یعنی از دست دادن اعتبار تیم پروژه.

۲- در نظر گرفتن مدت زمان لازم

برای اجرای صحیح و با کیفیت هر کاری ، باید مدت زمان منطقی در نظر گرفت. این مدت زمان ، بر اساس عوامل مختلفی از جمله ماهیت کارها ، سرعت و کارایی منابع و … تعیین می شود. مدیران یا کارفرمایانی که تیم پروژه را مجبور به انجام کارها با سرعت زیاد می کنند ناخودآگاه ضریب اطمینان را در مورد کمیت و کیفیت صحیح کارها کاهش می دهند. اجبار به انجام سریع کارها توسط تیم پروژه ، موجب افزایش بی انگیزگی سازمان جهت اجرای پروژه ها است.

۳- تامین ابزار مناسب

بدیهی است که هر کاری ، نیاز به ابزارهایی دارد. مثلا برای طراحی نقشه ، نیازمند به کامپیوتر و نرم افزار طراحی هستیم. در بسیاری از مواقع ، سرعت پایین نیروی انسانی ، به دلیل عدم داشتن ابزارهای ضروری است. مثلا در صورت نداشتن کامپیوتر با CPU و RAM مناسب ، تسطیح منابع در نرم افزار MSP یا Primavera P6 طولانی تر خواهد شد. یا به عنوان مثال دیگر ، نداشتن نرم افزار تخصصی برنامه ریزی پروژه از جمله MSP – و تهیه برنامه در نرم افزارهای عمومی – باعث کندی فرآیند تهیه زمانبندی خواهد شد.

۴- افزایش انگیزه

یکی از راهکارهای افزایش کارایی نیروی انسانی پروژه ، افزایش انگیزه است. خوب فرض کنید تمامی موارد قبل را مهیا کردیم. حال بدون وجود انگیزه در پرسنل پروژه ، چه می توان انتظار داشت؟ مهارت و دانش هست. مدت زمان لازم هست. ابزار مناسب هست. اما انرژی محرکه در انسان ها امید و انگیزه است. با فقدان یا پایین بودن انگیزه در پرسنل ، کارها دیر انجام می شوند. کارها گران تر انجام خواهند شد. کارها بی کیفیت خواهند بود. خلاصه تمامی بلاها یک جا سر پروژه خراب می شوند. لذا به نظر می آید که تیر خلاصی پروژه همین بی انگیزگی یا پایین بودن انگیزه است.

 

درخواست خدمات کوچینگ

  • برای موفقیت و پیشرفت حرفه ای شما برنامه داریم.
  • با ما تماس بگیرید: ۳۵۶۰ ۲۳۳ ۰۹۱۲

 

دانلود فرم های حرفه ای مدیریت پروژه از فروشگاه

 

مطالب مرتبط